Gudhems kloster var ett nunnekloster i Gudhem utanför
Falköping mellan 1100-talet och 1529. Ruinerna efter klostret och klostermuren
finns bevarade väl synliga i Gudhem.
Gudhem är en gammal samlingsplats och namnet bör betyda "gudars hem". Platsen
ligger på högslätten med utsikt mot Billingen. Den har ett fördelaktigt läge vid
den gamla pilgrimsleden som gick från kontinenten via Danmark och Ätradalen till
Falan samt Skara och därifrån vidare till Olav den heliges grav i Nidaros i
Tröndelagen i Norge. Biskop Andreas Olavi Rhyzelius uppger i sin
Klosterbeskrifning från 1740 att "Gudhem fått sitt namn af ordet Gud, emedan här
skall i hednatiden varit ett afgudatempel, uppfyllt med hundrade gudar." Till
detta lägger hembygdsforskaren Assar Blomberg att templet "enligt en uppgift"
ska ha varit helgat åt Tor. Denna uppgift är hämtad från Jomsvikingasagan. Där
kallas Gudhem för Goðheimr. Enligt en sen tradition först nedtecknad av Johannes
Magnus skall klostret grundats av den danske kungen Sven Estridssons före detta
hustru Gunhild. Gunhild nämns av såväl Adam av Bremen som Saxo Grammaticus, men
de säger ingenting om Gudhem eller ens om Västergötland, ej heller att hon skall
grundat ett kloster. Denna historia om klostrets grundande hör troligen ihop med
det faktum, att den Gunhild, som återvände till Sverige efter att kyrkan upplöst
hennes äktenskap på grund av släktskap i förbjudna led, ska ha tillbringat
resten av sitt liv tillbakadraget med sina tärnor på sitt gods, där det ägnade
sig åt religion och sydde kyrkliga textilier, och levde i en tillvaro som
uppfattades som klosterliknande. I själva verket grundades klostret under andra
hälften av 1100-talet, någon gång före 1175. Äldre historiker uppger årtalet
1161.
Omkring 1175 skänktes Gudhems kungsgård till det nygrundade Gudhems kloster av
kung Knut Eriksson. Klosterkyrkan, som ursprungligen tillhörde kungsgården är
något äldre och uppförd i början av 1100-talet.[5] Gudhem räknas som ett av
Sveriges allra första kloster efter Vreta kloster (1100) och Alvastra kloster
(1143).
En annan gynnare av klostret var Katarina Sunesdotter. Hon var änka efter kung
Erik Eriksson (1216-1250). Katarina donerade när hon blivit änka gods till
klostret, och levde sedan i det till sin död. Genom detta fick man möjlighet att
bygga upp en klosteranläggning och klosterkyrka, vilka fortfarande finns kvar
som ruiner. Under kommande decennier ökade Gudhem i storlek och betydelse för
varje donation.
Katarina avled i klostret år 1252. Hon fick sin grav i klosterkyrkans västparti
där en gravtumba murades. Resterna finns kvar. Graven försågs med en skulpterad
gravhäll som nu finns på Statens historiska museum. En gjuten kopia sattes upp
år 1964 på den ursprungliga platsen i ruinen. Gravhällen är nästintill unik för
svensk medeltid; den enda liknande gravvården är den över Birger jarl med familj
i Varnhems klosterkyrka. Troligen har den haft som förebild den gravhäll som
uppsattes över Berengaria, drottning av England vid ungefär samma tid i
cisterciensklostret L'Épau.
Gudhems nunnekloster hade sin storhetsperiod på 1200-talet. Nunneklostret var
anslutet till cisterciensorden. Efter Katarinas donation byggdes kyrkan om och
förlängdes mot öster och vid kyrkans norra sida uppfördes konventsbyggnaderna.
Klosterkyrkan försågs med exklusiv huggstensdekor. Dessutom försågs den bland
annat med portaler och konsoler. Delar av detta har återfunnits. I
klosterkyrkans ruin finns altaret kvar. I långhuset finns rester av
leksysteraltaret.
Öster om klostret finns ruiner efter ett hospits. Detta var ett slags gästhem.
Klostret var nämligen skyldigt att ta emot resande, inte minst pilgrimer på väg
mot Nidaros. Denna plikt blev med tiden så betungande att klostret en period
flyttades till Rackeby kungsgård på Kålland. Det flyttades därefter vidare till
Aranäs, varefter det återkom till Gudhem.
Gudhems kloster avbildat i Suecia antiqua et hodierna, efter teckningar från år
1691, tillsammans med drottning Katarinas gravvård, felaktigt attribuerad till
Gunhild.
Vid reformationen 1527 drogs klostret in till kronan. Nunnorna fick leva på
underhåll från klostrets före detta gods i utbyte mot 72 pund smör. Året därpå,
1528, förlänades det av Gustav Vasa till riddaren Nils Olofsson, med garanti för
att nunnorna fick leva kvar i byggnaden på livstid. År 1529 eldhärjades klostret
och blev ruin. Orsaken uppges ha varit vådeld. Abbedissan ansökte då hos kungen
om att bygga upp klostret igen, och tilläts göra detta, men enbart för egna
medel. Nunnorna flyttade då in hos olika privatpersoner i omgivningens allmoge.
Så sent som den 15 juli 1540, då klostergodsen förlänades Peder Brahe, fanns det
fortfarande kvar nunnor i trakten som levde på sin underhållsgaranti.
Ruinerna användes senare som stenbrott. Emellertid var ännu vid 1600-talets slut
kyrkans murar bevarade upp till takhöjd. Klosteranläggningen grävdes ut och
konserverades i etapper 1928–1969.
Koordinater: 58.240032, 13.555579
Klicka på
bilden för att komma till bildgalleriet med flera bilder
278 Bilder |