När på 1880-talet Caroli kyrka började bli för liten för stadens växande
befolkning uppkom tanken att antingen ersätta kyrkan med en en ny och större
eller att bygga ytterligare en kyrka på en annan plats i staden. Caroli kyrka
fick mycket kritik under diskussionerna och ansågs arkitektoniskt bristfällig
med den tidens uppfattning. Valet föll dock på det senare alternativet med en
till kyrka. Under slutet av år 1896 tillsattes av kyrkostämman en kommitté med
prosten Enander som ordförande som skulle utreda frågan och komma med
detaljerade förslag. Till rådgivare anlitades Adrian C. Peterson. Han undersökte
åtta olika platser för kyrkbygget innan en plats på landeriet Lugnets mark
slutligen valdes. Stadsfullmäktige beslöt den 22 juni 1897 att här kostnadsfritt
upplåta mark för den nya kyrkan.
Kyrkan är en kort enskeppig långhuskyrka med tvärskepp och rakslutet kor. Då den
är bred relativt längden liknar den även en centralkyrka, tvärskeppsväggarna
bildar nämligen med mittrummet en långsträckt åttakant. Exteriören knyter an
till nygotiken bland annat genom tornet, tvärskeppet, koret, strävpelarna, de
spetsbågiga fönsterna och portalen. Det finns emellertid andra delar i
utformningen såsom trapphusen och byggnadsmaterialet på utsidan som återspeglar
en modernare stil.
Sockeln består av granit medan resten av väggarna är av normalformatstegel. Tre
band av granit delar av väggarna horisontellt. Av samma granit utgörs även
fönstrens ramverk. Huvudportalens kolonner och arkivolter utgörs av gotlandssten.
Takbeläggningen består av skiffer från Grythyttehed medan tornspetsen är täckt
av koppar. Tornet har spetsbågiga valvöppningar till klockhuset, dess kolonner
är av svart granit och kapitälen av brun belgisk sandsten. Tornet avslutas av
gavlar i norr och söder varifrån tornspiran med fyra tureller börjar. Runt
tornspetsen finns en krona och högst upp ett klot krönt med ett kors.
Huvudportalen är i en nisch som omges av spetsbågiga profilerade arkivolter och
kolonner. Den avslutas uppåt med vimperg smyckad med krabbor och ringkors.
Dörrarna är av mörkbonad ek och gotiskt smide. Ovanför dörrarna finns ett
trepassformat fönster med ett rosfönster. Sidoportalerna, även dessa av
mörkbonad ek, är svagt spetsbågiga medan ingångarna vid koret är rakslutna.
Samtliga trappor vid dörrarna är av granit. Kyrkans fönster utgörs av fem låga
fönster som är parvis ställda i norr och söder. Ovanför dessa befinner sig
större spetsbågiga fönster. Ett runt åttapassfönster finns i väster. Koret hade
innan ombyggnationen nio spetsbågiga fönster, tre var i norr, öst och söder.
Katedralglas är insatt i fönstren.
Långhuset är uppdelat i ett brett kryssvälvt mittskepp i två travéer och
sidoskepp i två våningar. De sistnämnda är täckta med tvärställda tunnvalv.
Tornmuren är i väster genombruten av en bred valvbåge. Fyrkantiga pelare med
knektar i hörnen bär upp valven. Kapitälen på kolonetterna har utförts efter
tyska gipsmodeller. Alla bärande delar i kyrkan försågs med tegel från Bonn.
Väggytorna putsades och fick ljusgul färg varpå dekorationer målades av Edvard
August Bergh. Dekorationerna gjordes al secco med schablonmålade blad och
blomlister samt fyllningar. Vidare målades i triumfbågen änglar, medaljonger med
Kristus som världsdomare och evangelistsymbolerna. Stjärnvalvet som var rikt
dekorerat innehöll texten: "Ära ske Gud, som från sin tron Till oss ser neder,
Och Jesu Krist, hans ende Son, Som för oss alla beder".
I tornet byggdes vapenhus och vindfång, förrum finns även vid de andra
ingångarna. Dessa har valv av tegel. Läktarna byggdes av trä och stöddes av
järnbalkar samt tegelvalv. Med den första bänkinredningen fanns 1 230
sittplatser. Altarbordet fick en skiva i Carraramarmor och står på fyra
kolonnetter av gul marmor från Ekeberg på en bas av vit fransk sandsten.
Altaruppsatsen var snidad av ek i gotiserande stil och bestod av ett lågt
retabel med ornament och förgyllda lister. I mitten fanns en korskrönt gotisk
gavel och ett snidat ornament. Altarringen bildade en halvcirkel och var av
brungul lackerad ek. Den första predikstolen var av brunbetsad ek och stod på en
fot av fransk sandsten. Från början saknades tak vilket sedermera tillkom år
1930. Den gamla dopfunten i modifierade senromanska former var av ljusgul
belgisk sandsten.
Kyrkobyggnaden efter ombyggnaden 1949–1952. Med tiden kom emellertid kyrkan att
uppfattas betydligt som otidsenlig och omodern vilket ledde till att kyrkan
under åren 1949 till 1952 genomgick en stor ombyggnad ledd av arkitekten Otar
Hökerberg. Kontraktsprosten Emanuel Beskow och kyrkoadjunkten Torsten Ahlstrand
var drivande i ombyggnationen. Förändringen av koret som ombyggnaden innebar
medförde en ändring av kyrkorummet i sin helhet. De gamla sidoläktarna revs och
nya byggdes längs tvärskeppets västväggar. Nere i kyrkan snedställdes bänkarna i
tvärskeppet. Orgelfasaden byttes ut och nya takkronor tillkom. Läktarbarriären
fick en ny utformning. Dörrarna till de gamla läktarna på ömse sidor av
triumfbågen blev burspråk med nummertavlor. I koret togs dörrarna bort och
ersattes med ett valv mot en bönekammare på norra sidan. En ny åttakantig
sakristia byggdes norr om kyrkan av tegel med gul-gråputsade väggar och
skiffertak. Kyrkan binds ihop med sakristian genom en gång. Fönstren i koret
togs bort för att möjliggöra en stor muralmålning. Fönsterna från koret
föreställande Petrus och Paulus flyttades till tvärskeppen.
Den nya predikstolen av ljus ek ritades av Hökerberg och försågs med reliefer av
Torolf Engström. Relieferna föreställer kyrkoårets högtider med Advent, Jul- och
trettondagstid, Passionstid, Påsk, Pingst, Trefaldighetstid och Domssöndagen.
Till predikstolen hör ett ljudtak. En ny dopfunt av Liss Eriksson tillverkad av
vit fransk sandsten tillkom vid ombyggnaden. Ett järnsmide av samme konstnär
placerades i nischen vid funten. Även altaruppsatsen byttes ut till en ny av
Christian Berg. Den är utförd i ofärgad polsk ek, har formen av en upptill rakt
avslutad triptyk med reliefer föreställande evangelistsymbolerna. I nischen i
korpus fanns ett gyllene krucifix som stals den 21 juni 2012 och ersattes av en
replik av samme konstnär hösten 2013. Även altarringen förnyades under
ombyggnationen.
Den centrala kormålningen, "Den stora måltiden", utfördes av Pär Siegård och Kaj
Siesjö och stod klar den 19 februari 1952. Kristus står med utbredda armar
ovanför altaret och flankeras av människor som kommer mot honom från alla håll
samtidigt som vingårdsmannen och såningsmannen som symboliserar vin och bröd
arbetar. Fresken på norra sidan skildrar liknelsen om den förlorade sonen medan
den på den södra sidan föreställer den barmhärtige samariten.
Kyrkan återinvigdes av biskop Yngve Rudberg på Pingstdagen år 1952.
Kyrkobyggnaden efter ombyggnaden 2005–2006. Den senaste stora ombyggnaden ägde
rum under år 2005 och 2006. Innan dess hade Petruskapellet i det norra
tvärskeppet blivit färdigt år 1981. Den 11 månader långa renoveringen inbegrep
bland annat ett nytt vindfång vid ingången, rengöring, nya ljud- och bildsystem
med två storbildsskärmar, Petruskapellet anpassades för dop och vigsel samt
vissa nya textilier. Återinvigningen ägde rum den 21 maj 2006 med biskop Erik
Aurelius.
Den första orgeln placerades bakom den västra läktaren i ett välvt tornrum som
öppnade sig mot kyrkorummet. Åkerman & Lund Orgelbyggeri i Stockholm tillverkade
orgeln som hade 25 stämmor fördelade på två manualer och pedal. Bälgarna drevs
med elektrisk motor. Fasaden var pseudogotisk i ljusgul lackerad ek. Den andra
orgeln som kom i samband med ombyggnationen 1949–1952 då den tidigare orgeln om-
och tillbyggdes omfattande av A. Magnusson Orgelbyggeri AB i Göteborg.
Stämantalet blev efter ombyggnationen 52, fördelade på fyra manualer och pedal.
Fasaden uppdelades i två partier som delades av med en spetsbåge, vilken kröntes
av en skulptur föreställande Sankta Cecilia. Vidare smyckades orgeln av en
basunblåsande ängel.
Efter ett flertal besiktningar av den gamla orgeln år 1970 ansågs den så dålig
att en renovering inte var möjlig vilket ledde till att en ny orgel beställdes
av den danska firman Marcussen & Søn år 1972. Orgeln byggdes mellan 1975 och
1976 och invigdes Bönsöndagen 1976 under medverkan av biskop Helge Brattgård.
Den så kallade Marcussen-orgeln har 3 840 pipor, den största tennpipan väger 52
kg och är 5 meter lång.
Tillbaka till Gustav Adolfskyrkan |