Bygget började den andra maj 1856 och var klart i september samma år.
Byggmästare var Karl Bergström och ritningarna var signerade av Axel Nyström
(1793-1868) vid Överintendentsämbetet. Bergström utförde emellertid
ursprungsritningarna, vilka sannolikt bearbetades av Nyström. Han var vid denna
tid tongivande i arkitekturdebatten och förespråkade eklekticismen. Kyrkan har
entré genom tornet och en port även mitt på sydvästfasaden. Över tornporten
finns en kalkstensrelief med änglar. I korets golv ligger två gravstenar från
1600-talet. Den nya kyrkan renoverades 1914, då också storklockan göts om
eftersom den hade spruckit. Natten till fjärde advent 1927 brann kyrkan och bara
murarna blev kvar.
En ny kyrka började genast uppföras på den brunnas murar under ledning av
arkitekt Knut Nordenskjöld. Man var angelägen om att den skulle likna den
nedbrunna. Porten på sydvästra väggen slopades dock. Korfönstren blev helt nya,
med vinstock med druvklasar. Ett lunettfönster med glasmålning från 1929 finns i
sydfasaden. Byggnaden består av har ett rektangulärt långhus med
nyklassicistiskt rundbågiga fönsteröppningar med grunda och raka smygar, en
lägre rektangulär sakristia i söder med källare och ett kraftigt fyravånings
torn i norr med port och lanternin. Fasaden handspritputsades 1983 med liten
jämnstor ballast av marmorkross avfärgad med vit kalkfärg. Den har slätputsade
breda hörn och omfattningar. På den tuktade stenstommen är rödgrund (tunt
putsskikt med krossad alunskiffer) lagd. Stengrunden, som kragar ut är putsad
och svartfärgad. En kraftig, putsad takgesims följer långsidorna och viker över
hörnen i norr och söder och följer takfoten på gavlarna. Den är avtäckt med plåt
på sydgaveln.
Tornet har samma typ av takgesims som fasaden, med en välvd profil över en
rakare del och underst en karnisprofil mot väggen. Sakristians takgesims har
samma utformning, men den är av trä. På var sida om tornet finns en rundbågad
ljudglugg i rak smyg. Varje ljudglugg har två tjärade luckor, troligen från
1929. och de är försedda med två rader av åttasidiga dekorer. Långhusets
sydfasad har plåttäckta kabeldragningar på östra delen. I långhusets norrvägg
sitter på västra delen en inskriptionstavla i sten från 1856, inmurad sedan
1929. Lanterninen är helt kopparklädd. På fasaden vid porten är små smidesräcken
är fästade. Källaren under sakristian är gjuten och har nedgång utifrån i sydöst
med plåtluckor i en stensockel med smidesräcke.
Kyrkans alla fönster har vitmålade snickerier och tunna träspröjsar. Fem
rundbågade öppningsbara treluftsfönster från 1929 i T-post finns per långsida
med klart katedralglas med många blåsor. De är spröjsade till tolv rutor per rak
luft och bågarna har maskinslagna hörnjärn. Fönsterbänken är av betong med
tandmejslad yta och svänger upp mot karmen, kragar utanför smygen och har
droppränna undertill. Tornets tre sidor har på andra våningen ett runt fönster
var med spröjsade strålar från en cirkel i mitten och plåtbleck. Lunetten över
tornporten är ett enluftsfönster spröjsat i tre skift till tjugo rutor. På
fönstrets bottenkarm är en klotlampa monterad i mitten. Vapenhusets fönster har
smala rundbågade tvåluftsfönster med tvärpost spröjsade till femton rutor
nedtill och fyra i bågen. Sakristians fönster har två liggande rektangulära
tvåluftsfönster åt söder med mittpost spröjsade till sex rutor och kopparbleck.
Två källarfönster vetter också åt söder med två gråmålade lufter vardera. I den
ena luften finns ventil och rör för oljepåfyllning. Sydgavelns lunettfönster har
tre lufter utan spröjsar och är försett med plåtbleck.
Tornporten har en smal rundbågad öppning infattad med slipade grå
kalkstensskivor (vars spikar lämnar rostavfällningar) med stort lunettfönster i
bågen. Därunder är en platta, enligt uppgift, i Ignabergakalksten, av skulptör
Carl Fagerberg med stora skulpterade änglar som mellan sig bär upp en texttavla.
Ignabergakalksten finns bland annat i Ignaberga i Skåne. I Ignaberga har
kalksten brutits och bränts från slutet av 1100-talet, då Ignaberga gamla kyrka
byggdes. På tavlan anges att kyrkan uppfördes 1929 efter branden 1927. Dörren
från 1929 har rak överkant och två svarta plåttäckta blad av små rektangulära
nitade järnskivor med smidda dragringar på ett kupat, kantställt kvadratiskt
beslag med präglade liksidiga kors och snirkliga kanter. Framför dörren är en
tresidig krysshamrad granittrappa med tre steg. Sakristians enkla dörr åt väster
är likadant klädd i plåtbeslagen karm. Nitarna har krysslagna huvuden.
Metallvredet är hamrat och rakt med beslag. Här finns två likadana trappsteg som
vid tornporten.
Långhuset har ett sadeltak med tvåkupigt tegel, ståndränna och stuprör av
kopparplåt. I söder är en plåtklädd skorsten med stegen på västra takfallet.
Sakristians tak har tre valmade takfall från sydfasaden med tvåkupigt tegel.
Tornets tak är ett flackt pyramidtak som den åttasidiga, kraftiga och helt
kopparslagna lanterninen står på. Den mycket smala och spetsiga tornspiran kröns
av ett spensligt kors på stor kula. Lanterninens takutformning är klassiserande
med en gördelgesims upptill som bryts av rundbågade nischer åt varje rakt
väderstreck. De smalare och snedställda sidorna har rektangulära stående nischer
och däröver en rund försänkning. Över rundbågsnischerna sitter flacka frontoner
ovan takgesimsen, krönta av månguddiga förgyllda stjärnor.
Den nyklassicistiska exteriören i Hudene kyrka var i stort sett identisk med
ursprungskyrkans och den karakteristiska, arkitektoniskt uppbyggda invändiga
korväggen är också intakt. Övrig inredning och inventarier från 1929 är mycket
välbevarade. Tidens art deco-stil eller 1920-talsklassicism är väl uttryckt i
armaturer, predikstol, nummertavlor, dopfunt, altartavla samt pelarkapitäl och
samspelar fint med den nyklassicistiska grundstilen. Glaskonsten och
grisaillemålningar är också från 1929 och utförda av Yngve Lundström.
Altartavlan är målad av konstnär Ragnhild Nordensten. Allt är omsorgsfullt
utformat in i detalj, även vapenhus med dubbla läktartrappor och sakristia. En
så väl sammanhållen och oförändrad inredning som här torde vara mycket sällsynt
och art déco-stilen är inte vanlig i kyrkor. I full harmoni med interiören är
färgsättningen sobert elegant. Det enda tydliga tillägget är
läktarunderbyggnaden. Den är från 1963 med anspråkslös utformning. Medeltida
skulpturer vittnar om kyrkans föregångare, men avviker från den sammanhållna
karaktären.
På östra väggen sitter tre träskulpturer troligen från 1250-talet. Från den
gamla kyrkan kommer ett altarskåp från 1400-talet. Det låg på kyrkbacken en hel
sommar, och blev utsatt för väder och vind, efter att den gamla kyrkan rivits.
Eftersom skåpet var av järnek, klarade det sig bra. Det har sjutton figurer,
varav sju barn. Centralt ser man Maria och Jesusbarnet och bakom henne Marias
moder den heliga Anna. Altarskåpet med den heliga släkten klarade branden och är
nu uppsatt på västra långväggen. Till höger om skåpet finns två
apostlaskulpturer och ett kvinnligt helgon i trä. Dessa kommer troligen från
altarskåpets dörrar, som gick förlorade i branden.
De båda klockorna kommer från klockstapeln vid den gamla kyrkan. Storklockan är
från 1537 och lillklockan från 1726. Vid branden smälte klockorna ner. De göts
om och hänger nu i det nya tornet. Storklockan har inskriptionen: Hören mig. I
levande; de döda ringer jag till ro. Den nya lillklockan har samma inskription
som den gamla: Gloria in excelsis. På klockans överkant står dessutom: Tacken
Herren i Hans portar, Loven Honom i hans gård. Dopfunten av sandsten, tillverkad
omkring år 1200 i två delar, förstördes vid branden 1927. Endast omkring femton
fragment har bevarats. Cuppan var cylindrisk med något konkav undersida och utan
dekor. Foten var rund.
På 1700-talet byggde Johan Ewerhardt den
äldre, Skara en orgel. 1877 byggde Salomon Molander & Co, Göteborg
en orgel med 8 stämmor. Efter branden uppsattes en ny orgel 1929 på
läkaren i norr, tillverkad av Olof Hammarberg, Göteborg. Orgeln hade
12 stämmor. Verket ersattes 1982 av ett nytt från Tostareds
Kyrkorgelfabrik, Tostared, fast den ljudande fasaden från 1929 och
visst pipmaterial bevarades. Det mekaniska instrumentet har sexton
stämmor fördelade på två manualer och pedal.
Tillbaka till Hudene kyrka |