Kyrkan är byggd av sandstensblock och består av ett rektangulärt långhus. I öster finns ett rakt avslutat kor och i väster ett smalare kyrktorn. Norr om koret finns en sakristia. Interiören har empirprägel med tunnvälvt ljust tak och bevarad ursprunglig inredning.
Inventarier
Glasmålning i korfönsteret utförd 1922 av Yngve Lundström.
Orgel
Orgelverket är pneumatiskt och byggt 1922 av Åkerman & Lund. Fasaden, som numera är stum, härstammar från en tidigare orgel, troligen tillverkad 1804 av en okänd orgelbyggare. Den flyttades 1878 från Viby kyrka, Närke. Den byggdes till 1922, vilket dock har gjort den mindre elegant. Orgeln har tolv stämmor fördelade på två manualer och pedal.
Källa: Wikipedia
Tiveds kyrka ligger naturskönt vid sjön Unden. Kyrkans långhus byggdes 1847 medan tornet tillkom först 1865. Inne i kyrkan finns mycket kvar i sitt ursprungliga skick men färgsättningen förändrades 1990. De två fönstren i koret har glasmålningar från 1922 och den större målningen vid altaret har särskilt starka färger i skiftande nyanser.
I Tiveden mellan Unden och norra Vättern möts Västergötland och Närke. Tiveds kyrka ligger i Västergötland, vid Undens östra sida och i södra änden av Sanneruds by. Sedan 1967 hör den nordostligaste delen av Västergötland till Örebro län. Kyrkan med sin omgivande kyrkogård har ett naturskönt läge helt nära Unden, uppe på strandvallen varifrån man har utsikt över sjön.
1800-talskyrka på ny kyrkplats
De boende i området öster om Unden hade förr en lång väg till kyrkan i Undenäs, eller till Askersunds landsförsamlings kyrka. Sedan slutet av 1600-talet fanns det därför önskemål om att få bygga ett kapell på närmare håll och till slut uppfördes på ny kyrkplats Tiveds kyrka 1847. Det som då tillkom var själva långhuset, ritat av J.F. Åbom som senare blev en av den tidens kända arkitekter. Först 1865 byggdes kyrkans torn i väster, ritat av arkitekt Albert Törnqvist. Byggnaden med sina rundbågsfönster har en nyromansk stil, även om tornet särskiljer sig något genom de spetsiga gavlarna. Både hos långhuset och tornet finns det rundbågsfris under takfoten. Fasaderna är putsade; tornet har en svagt gul färgton och långhuset en svagt rosagul kulör.
Enkelt och stilrent i vapenhuset
Kyrkorummets inredning är till stora delar ursprunglig, även om flera renoveringar skett under 1900-talet. De två senaste leddes av arkitekt Jerk Alton; 1983–84 tillkom inbyggnader under läktaren och 1990 skedde bland annat flera ommålningar varvid färgsättningen blev den som interiören har idag. I vapenhuset, i tornet, är väggarna vitkalkade och dagsljusbelysta tack vare de två fönstren. Där är det enkelt och stilrent. Inne i kyrkan framkommer karaktären tydligast genom det tunnvälvda trätaket – som är ursprungligt – och de två korfönstren med glasmålningar ritade av Yngve Lundström 1922.
I kyrkan finns glasmålningar utförda av den välkända glasmålerifirman N.P. Ringström i Stockholm. Det stora fönstret vid altaret har som motiv den välsignande Kristus. Här är färgerna starka och mångskiftande. I bakgrunden finns ultramarinblått och violett i flera olika nyanser, färger som återkommer i den de knäböjande gestalterna. Kristus är klädd helt i varmrött; korsglorian är röd och hans hud är lysande gul till skillnad mot huden hos de två andra, där färgen är blek och beige. Den gröna färgen finns också med i motivet, i de växtformer som på båda sidor omger figurgruppen. Målningen är mycket uttrycksfull och färgerna bidrar starkt till detta.
Källa: Länsstyrelsen Örebro
Tillbaka till kyrkan |