Varnhems klosterkyrka är en kyrkobyggnad som sedan 2018
tillhör Valle församling (tidigare Varnhems församling). Den ligger vid
Billingen i Skara kommun. Fram till 1937 hette Varnhems församling Skarke.
Varnhem är en romansk-gotisk kyrkomiljö. Kyrkan är byggd i kalksten och består
av ett treskeppigt långhus med högkoret i öster och ett tvärskepp strax innan
koret. Kyrkan har ett bastant lökformat centraltorn och ett par mindre torn i
väster. Yttermurarna är stadgade med kraftiga strävpelare som ger ett mäktigt
intryck. Runt högkorets absid finns en koromgång med mindre utbyggnader
(kapellkrans). Mellan långhuset och den norra korsarmen finns en sakristia och
på motsvarande plats i söder familjen de la Gardies utbyggda gravkor.
Interiören rymmer flera detaljer som knyter an till kyrkans långa
byggnadshistoria. Strax framför det bevarade lekmannaaltaret ligger
riksföreståndaren Birger jarls gravtumba med skulpterad häll. Från 1600-talets
renovering finns De la Gardies familjegrav och den pampiga fasta inredningen i
barockstil.
Grav från 1000-talet vid Varnhem
På platsen för Varnhems kyrka i Västergötland finns också de äldsta spåren av
kristendom i Sverige, de senaste utgrävningarna har gett bevis för att
kristnandet av Västergötland skedde 100 år tidigare än man tidigare trott. Man
har funnit gravar från vikingatiden som vittnar om ett kristet gravskick. Den
helhetsbild som undersökningar med C14-dateringar ger gör det troligt att den
kristna begravningsplatsen togs i bruk under sent 800-tal. På platsen byggdes
först en träkyrka och därefter en stenkyrka som tros ha uppförts senast på
1040-talet vilket gör den till den äldsta stenkyrkan på svensk mark, utanför
Skåne.
Medeltiden
Kung Sverker den äldre donerade flera gårdar och lät instifta ett
cistercienserkloster tillsammans med biskop Eskil i Sverige, även rika
privatpersoner gjorde stora donationer som fru Sigrid av den Erikska ätten, som
donerade sin stora gård Varnhem till cistercienserorden. Abboten Henrik anlände
till Varnhem i maj 1150 från Alvastra kloster i Östergötland och påbörjade
uppförandet av en klosterkyrka i romansk stil med klostret Fontaney som
förebild. Kordelen utformades som ett högkor med rakt avslut, omgivet av två
rakslutade sidokor. I anslutning till koret anlades ett tvärskepp med två
korsarmar. Därefter uppfördes ett treskeppigt långhus av basilikatyp, d.v.s.
mittskeppet gjordes högre än sidoskeppen. Valven, som saknade ribbor, slogs så
att varje valv i mittskeppet stöttades av två mindre valv i sidoskeppen. I
enlighet med cistercienserordens regelverk utformades långhuset med släta väggar
och arkadpelare.
Västfasaden
1234 bröt en brand ut som troligen började i
kordelen och ödelade klostret. Ett omfattande återuppbyggnadsarbete
sattes igång med understöd av Birger jarl. Kyrkan täcktes med
unggotiska valv och fick ett nytt östparti. Koret ändrades på samma
sätt som munkarna i klosterkyrkan i Clairvaux ändrade koret, då
Bernhard av Clairvaux avlidit 1153, från rakslutning till en
halvcirkelformad absid med koromgång och kranskapell. Kyrkorummet
smyckades med finhuggna detaljer i sandsten, däribland flera
individuellt utformade konsolhuvuden. Västfasaden fick i huvudsak
sin nuvarande unggotiska utformning vid 1200-talets mitt, man kan se
hur de äldsta delarna av kalkstensmurarna från 1100-talet är grovt
tuktade, medan 1200-talets murverket fått en finare bearbetning. Den
norra tvärskeppsfasaden har en praktfull baldakinportal från samma
tid. Den nyrenoverade kyrkan blev i huvudsak klar under 1260-talet.
Kungagravar
Klosterkyrkan i Varnhem blev gravplats för den kungliga Erikska
ätten; Knut Eriksson (†1196), Erik Knutsson (†1216), Erik den läspe
och halte Eriksson (†1250) som gynnade klostret med rika gåvor i
mark och pengar som ersättning för de förnämliga gravplatserna. De
tre kungarna har var sitt gravkor med monument från 1600-talet. Här
har också kung Inge den äldre († c:a 1100) som tillhörde den
Stenkilska ätten ansetts vila, vars kvarlevor flyttades till
klosterkyrkan före branden år 1234 från Hångers ödekyrkogård och då
ska ha funnits under en omärkt sten i mittgången. I vår tid anses
det klarlagt att Inges familjegrav i stället finns i Vreta kyrka och
att hans stoft flyttades – vidare? – dit. På en högst framträdande
plats i klosterkyrkan, framför det "Heliga Korsets Altare", har
stamfadern för den kungliga Bjälboätten sin gravplats; under en
skulpterad gravhäll vilar Birger jarl (†1266) med sonen hertig Erik
(†1275) och andra gemålen, änkedrottning Matilda av Danmark
(†1288).[5] En porträttbyst som föreställer Birger finns högt
uppsatt under ett takvalv. Andra personligheter som vilar i Varnhems
klosterkyrka är Magnus Gabriel de la Gardie med hustru, prinsessan
Maria Eufrosyne, samt Jesper Swedberg.
Stormaktstiden
1527 övergick klostret till kronan och klosterbyggnaderna brändes av
danskarna 1566, under det Nordiska sjuårskriget. Danskarna brände
även Skarke kyrka vilket ledde till att Varnhems kyrka övertog
rollen som församlingskyrka i Skarke socken. På 1570-80-talen
gjordes renoveringar på Johan III:s initiativ, han lät bl.a. uppföra
s.k. kenotafer, gravmonument över Inge den äldre Stenkilsson och
medeltida konungar från den erikska ätten som ligger begravda i
kyrkan i kapellkransen.
Östfasaden med bastanta strävpelare kring korets absid och
kapellkrans.
1647 skänkte Drottning Kristina slottet Höjentorp, varvid bl.a. även
Varnhems kyrka ingick, som bröllopsgåva till greve Magnus Gabriel De
la Gardie och hans hustru Maria Eufrosyne. Greve Magnus Gabriel
besökte platsen omkring 1650 och fann ganska snart att Varnhems
klosterkyrka skulle bli en idealisk plats för en släktgrav. Under
stormaktstiden ökade medvetenheten om Sveriges historia och ett
intresse börjat väckas för att bevara fornminnen, bl.a. utfärdades
1666 ett fornvårdsplakat. Greve Magnus Gabriel konsulterade därför
Johan Hadorph och andra fornforskare på antikvitetskollegiet och år
1668 kom uppbyggnadsarbetet av kyrkan igång på allvar.
Vid renoveringen, som leddes av Lars Skragge värnade greven
visserligen om klosterkyrkans medeltida återstoder, men han drog sig
inte för att hämta sten från klosterbyggnaderna utanför. För att
stötta murarna uppfördes kraftiga strävpelare, som ger kyrkan dess
pampiga utseende, nya valv slogs bland annat över det norra
tvärskeppet och fönstren i södra sidoskeppet murades om och kyrkan
fick sin barockinredning. De medeltida fasaderna putsades också och
vitkalkades. Västra ingången flyttades från norra delen av fasaden
till mitt på kyrkroppen. Slutligen restes ett mäktigt torn med en
lökformad spira över kyrkans korsmitt, i väster uppfördes två mindre
torn. Den enda byggnad som tillfogades var familjen de la Gardies
gravkor i söder.
Under 1800-talet började man, efter ett förslag av arkitekt Johan
Fredrik Åbom, att ta upp ett nytt rosettfönster i södra korsarmens
gavel. Emellertid lanserade överintendent Helgo Zettervall 1889 ett
nytt restaureringsprogram i avsikt att återställa kyrkan i en
stiliserad medeltida stil. Inte heller detta förslag fullföljdes
helt; man murade emellertid om utsidorna på de båda tvärskeppens
gavlar, gjorde klart ovannämnda rosettfönster och bytte ut det
medeltida masverket i norra korsarmens rosettfönster.
Kring sekelskiftet 1900 växte sig oppositionen mot Zettervalls
stilrestaureringar starkare (se ombyggnaden av Skara domkyrka och
Uppsala domkyrka). Arkitekten Sigurd Curman, som hade studerat
restaurering på kontinenten bildade ny skola med sin restaurering av
Vreta klosters kyrka 1914–1917. Curman lät spåren vara kvar från
olika tidsepoker istället för att i onödan avlägsna senare tiders
förändringar. I denna anda genomförde Curman renoveringar i Varnhem
mellan år 1918–1923, då man även grävde fram och frilade klostrets
murar. Under Curmans renovering fann man Birger Jarls grav vilkens
autenticitet bekräftades i en omfattande arkeologisk undersökning
2002.
Predikstolen utförd av Hans Hebel och Georg Baselaque. Romansk
dopfunt i sandsten från 1100-talets andra hälft, kommer troligtvis
från Skarke kyrka.
Altaruppsatsen av George Baselaque 1672-1673 som visar bibliska
motiv med: Moses med Gudsbuden och Kristus som den gode herden och
är smyckad med De la Gardies och hans gemåls vapen i relief.
Altartavla från 1706 av Johan Aureller d.y. Predikstolen med ljudtak
och trappbalustrad utförd av träsnidare Hans Hebel och bildhuggare
Georg Baselaque 1672-1673. Figurerna visar de sju kristna dygderna:
Fortitudo (styrka), Justitia (rättvisa), Veritas (sanning), Spes
(hopp), Fides (tro), Temperentia (måttfullhet och behärskning) samt
Caritas (kristlig kärlek).
I kapellkransen finns gravmonument över kung Inge den äldre
(kenotaf) och tre medeltida konungar från den erikska ätten som
ligger begravda i kyrkan, alla fyra från Johan III:s tid.
Kungastolar med kolonner och baldakintak. Herrskapsbänkar för den
grevliga familjen, försedda med De la Gardiska respektive
Pfalz-Zweibrückska vapnen på dörrarna
Skulpterad gravhäll framför Heliga korsets altare, som innehåller
kvarlevorna av Birger jarl, hans andra hustru Mechtild av Holstein
och sonen Hertig Erik. Gravkor för rikskanslern Magnus Gabriel De la
Gardie († 1686) och hans gemål Maria Euphrosyne († 1687), samt deras
äldste son, greve Gustaf Adolf († 1695) och hans hustru, Elisabeth
Oxenstierna († 1726).
Mäster Joen i Lyrestadh, d.v.s. prosten och orgelbyggaren Jonas
Rudberus (1636-1697), Lidköping, bygger ett orgelverk med 38
stämmor. För fasadens utsmyckning svarar bildhuggaren George
Baselaque, invandrad från Belgien. Klicka på
bilden för att komma till bildgalleriet med flera bilder |