Ett
gammalt lokstall som byggdes enligt uppgifter jag har fått 1916. Detta stall
ligger på Hållingsgatan nedanför Blomsterlandet. De lok som är med på bilden är
lok nr 1, 2 och 3 och bilden är fotograferad år 1917. Denna byggnad hade stått
och förfallit ett antal år men som tur är det någon som tyckte att det var värt
att bevara. Byggnaden är snyggt renoverad vad man ser utvändigt i alla fall och
man konstaterade att lokstallet var i gott skick för en renovering och att man
skulle spara så mycket som möjligt av den gamla miljön och även återställa vissa
delar. Man skulle sätta in nya fönster i samma utförande som de gamla och
valvbågarna för de både stallportarna skulle tas fram igen.
Det ska bli intressant att får se hur de har lyckats med renoveringen, för jag
har fått tillstånd att få komma dit och fotografera byggnaden både in och
utvändigt och jag hoppas verkligen att det är som man uppgav hur renoveringen
skulle gå till. På torsdag ska jag dit och fotografera och jag hoppas att det
finns några rester av spåren som gick till stallarna.
Borås-Ulricehamns järnväg (BUJ) som senare blev Borås-Jönköpings Järnväg (BsJJ)
är en nedlagd och nästan uppriven järnväg. Järnvägen öppnades för trafik den 14
december 1917 och lades ner helt år 1986.
Det finns några lokstallar i Borås, som den här sedan har vi den andra intill
Borås nedre central och så har vi en vid Borås övre och så finns ju Åhaga
lokverkstad kvar och de två senaste är ju ganska så nyrenoverade och det känns
skönt att någon tar tag i och spara det gamla i alla fall det lilla som finns
kvar i Borås. Stallet intill Borås central har till och med vändplattan kvar och
enligt ägaren så skall plattan vara kvar. Jag var för ett tag sedan och
fotograferade dessa stallar och även inne så var det mycket bevarande delar
kvar. Ni som vill se dessa bilder gå gärna med i Facebookgruppen Gamla Borås där
finns de bilderna och många, många andra bilder på gamla Borås. |