Angående Götalandsbanan

Varbergsvägen slutet av 1920-talet
Nu det senaste har det varit diskussioner och Götalandsbanan och det verkar som att man inte bryr sig om fastighetsägarna som har sina fastigheter i detta område som de planerar den nya järnvägen. Det är området mellan Varbergsvägen – Stadsmotorvägen och Alvestabanan. Det är många gamla hus som finns i det området och de är byggda runt 1920-talet och är i väldigt bra skick.

Det i den röda markeringen som blogginlägget handlar om.
Varför ska alltid gamla hus få sitta emellan och att det är bara att riva dessa. Undra hur det skulle vara om Trafikverket skulle vilja dra järnvägen där Gina Tricot ligger men då tror jag att de tänker om med en gång och drar den någon annanstans, det kanske så de har tänkt här vem vet. Det är ju likaså med industribyggnader dom får för det mesta stå kvar. Det är alltid äldre hus som får sätta sin själ till och smaka på grävskopan. Undra hur det kommer att bli på andra sidan av Alvestabanan kommer man vilja riva dessa gamla hyreshus också då? Nä Trafikverket tänk om, gör om gör rätt.

Foto Glenn Murberg 20160927

Bättre att renovera den befintliga järnvägen som vi har i dag, det är många sträckor som har undermåliga spår och järnvägsbroar som kan rasa så man måste sänka hastigheten. Om man ändå måste bygga denna järnväg som de kallar för höghastighetsjärnväg bygg den då utanför Borås där finns ju det hur mycket mark som helst. Sedan bara komma på tanken att lägga en järnväg nästan vägg i vägg med en kyrkogård där det helst ska vara tyst och lugnt.
Jag tycker att man ska visa respekt till de berörda fastighetsägarna som vill behålla sina hus som det har lagt ner mycket tid och pengar att få husen i sådant fint skick. Jag hoppas att alla fastighetsägare just på denna del som jag har skrivit om har överseende att jag har tagit bilder på era hus och lägger ut på bloggen. Jag förstår inte hur man tänker när man kommer fram till en sådan här idé och nu verkar det som man kommer fram till 2000-talets rivningshysteri, ungefär som det var under 1960- och 1970-talet.

Foto Glenn Murberg 20160927

Man måste visa respekt för fastighetsägarna och sedan kostar detta en massa pengar att genomför och allt brukar alltid bli mycket dyrare i slutänden. Som jag skrev tidigare lägg dessa pengar på att rusta upp befintliga järnvägar och så kan man lägga pengar på vård och omsorg där man verkligen behöver pengar.
Sedan finns det två akuta renoveringar här i Borås och det ena är vattentornet och Marbostuga i Ramnaparken som verkligen skulle behöva en upprustning och att rusta upp dessa två byggnader är bara en droppe i havet mot järnvägen. Sitter och funderar om hur det skulle gå om man hade en folkomröstning om höghastighetsjärnvägen, jag tror att det inte skulle bli så många som röstade för järnvägen. Jag tror att Borås överlever även om man inte bygger järnvägen.

Foto Glenn Murberg 20160927

Allt detta som jag skriver är bara mina egna åsikter och tankar men jag tror att det är många som håller med mig i denna fråga. Det finns en insändare på bt.se den finns på denna länk http://www.bt.se/insandare/jarnvagen-kan-tvinga-fram-rivning-av-vara-hus/. Jag förstår deras oro för framtiden och jag delar deras oro för att de kanske inte får behålla husen. Det kanske är dags för en protestlista och jag tror att det är många som kommer att skriva under den i så fall.
Till sist Trafikverket, tänk om och tänk på de som bor i dessa hus som kommer att bli drabbade.

PDF-fil