Foto
Glenn Murberg 1954
De senaste inläggen har handlat om byggnader vid Borås – Herrljunga järnväg och
igår passade jag på att åka in till Torpåkra när jag var på väg till jobbet och
blev lite förvånad av att byggnaden fortfarande stod kvar. Inför bolagsstämman
år 1868 kom det in ett brev till styrelsen från Mollas socknemän med en begäran,
att bolaget skulle anlägga en mindre station på Säryds ägor. Syreslsen beslutade
tillät att låta uppföra en mindre station vid Torpåkra men på de sökandes
bekostnad. Det skulle bli en mindre väntstuga med plattform för högst 700 kr
under förutsättning att fri mark ställdes till förfogande.
Foto Glenn Murberg 20171009
Så här ser Torpåkra väntstuga ut idag i ett
långsamt förfall, det är synd att man bara åter en sådan gammal
byggnad bara så och väntar på att förfalla mer och mer. Vad jag
kunde se så är det inget hopplöst fall, tänk vad vacker denna
byggnad kunde vara med en renovering.
I maj år 1903 kom det in en ansökan om ett stickspår behövdes för
virkestransporter från Tämta och svaret man fick var att inte
anlägga ett stickspår. I januari år 1905 kom nästa framställan om
ett stickspår och trafikchefen fick uppdraget att göra en utredning,
i början av maj hade han kommit fram till ett kostnadsförslag på
8354 kr för 63 meter spår inklusive banvaktstuga samt expedition i
väntstugan. Den 11 oktober gick styrelsen med på att spåret skulle
kunna få bli ett rundspår men de ville fortfarande bestämma vilka
tåg som skulle stanna.
Foto Glenn Murberg 20171009
Vid ett styrelsesammanträde den 26 mars 1926
behandlandes en framställning om att Torpåkra hållplats skulle
förändras till station. Vid nästa möte den 4 juni 1926 togs ett
beslut om att bygga till byggnaden för 8000 kr. Vid
inventeringslistan från 1930 visar: i första våning fanns det
väntsal, expedition och bostad om 1 rum och kök och på andra
våningen ett bostadsrum och vind. Övriga byggnader var ett uthus
samt en godsbod på 44 kvm med en 700 kg decimalvåg. Alla husen var
uppförda av trä med tak av papp, dessutom fanns en jordtäckt
stenkällare. Plattformen var 47 meter lång och var av trä med
grusfyllning och den 20 meter långa lastkajen av sten, rundspåret
måtte 108 meter. Signal- och säkerhetsutrustning var av samma
utförande som i Mollaryd.
Finns det någon av mina läsare av bloggen som vet vem det är som
äger denna byggnad? Det vore väldigt intressant att få komma in och
fotodokumentera denna byggnad. Vet du något så hör av dig med ett
mail. |