Järnvägsviadukten i Viskafors Del 1(2)
En
gammal trång passage i Viskafors och det är säkert den som byggdes när järnvägen
byggdes 1877 men redan 1879 kund man använda banan för transporter mellan Borås
och Björketorp men hela banan mellan Borås och Varberg invigdes år 1880.
Upprättande av ritningar till planskilda korsningar mellan väg- och
järnvägstrafikled, vägbro eller vägport är ofta en återkommande arbetsuppgift
för järnvägsstyrelsens bantekniska byrå, broavdelningen. De flesta planskilda
korsningar som blev föremål för detaljbehandling på nämnda broavdelning,
utformas som vägportar då flertalet vägbroar konstrueras genom
vägintressenternas försorg.
I de första förslagen var vägporten utformad
som stålbalksbro på landsfästen av armerad betong. Spännviden för
den nya vägporten, som på grund av vägens korsningsvinkel med
järnvägslinjen måste bli stor, medförde för balkbroförslagen en
onormalt stor huvudbalkhöjd till förhållande till vägbredden. Då en
minskning av balkhöjden var önskvärd ut utseendesynpunkt,
undersöktes emellertid även olika möjligheter att en smäckrare
stålöverbyggnad. På grund av att byggnadsgrunden kunde förutsättas
bestå av berg, förefanns ur såväl konstruktiv som ekonomisk synpunkt
möjlighet att högst väsentligt minsta balkhöjden genom att utforma
överbyggnaden som en ramkonstruktion. I det balkramförslag som
slutligen upprättades kunde balkhöjden begränsas til till 1,4 meter
under det att de tidigare upprättade balkbroförslagen hade ungefär
2,4 meters balkhöjd. Trots rambrons låga balkhöjd överskreds ej
huvudbärarnas beräknade nedböjning på grund av tåglast det för
ifrågavarande spännvidd tillåtna värdet när de vertikala rambenen
utfördes särskilt styva. Då den mindre balkhöjden ansågs medföra
betydande estetiska fördelar och dessutom ej blev dyrare än övriga
godtagbara förslag, beslöt man att balkramförslaget skulle ligga
till grund för arbetets utförande.
På brons båda sidor finns sidogångbana med
handräcken. Stålöverbyggnaden är helsvetsad med undantag för
sidogångsbanornas och vindförbandets infästningar, som är bultade
respektive nitade. Underbyggnaden konstruerades på vanligt sätt av
armerad betong. Provborrning kunde ej tillgripas för att utröna den
fasta grundens läge då den gamla järnvägsbanken är uppbyggd av grov
sprängsten. Att anordna provgropar under pågående järnvägstrafik var
även förenat med stora svårigheter. Då emellertid berg i dagen
förefanns på ömse sidor om och omedelbart intill bankarna, ansågs
allt tala om att berggrund skulle förekomma på motsvarande höjd vid
platsen för landsfästena. Dessa konstruerades därför med
utgångspunkt från denna förutsättning. |