Foto
Glenn Murberg 20151112
Lite öster om Bollebygds järnvägsstation finns denna stenbro som leder över
Sörån. Den är byggd i råhuggen kilad sten och natursten i kallmur. Valven består
i huvudsak av skivsten och har en fri spännvidd på 4,7 respektive 3,4 meter. Den
höga och kraftiga strömkonen något skadad precis som andra delar av bron. Om man
tittar på bilden i det vänstra valvet ser man ett metallrör och det håller upp
en sten som är på väg att ramla ur valvet. Så jag skulle säga att man verkligen
behöver göra en renovering på denna stenbro.
Troligen är bron byggs omkring 1850 och den är betonginjekterad och förstärkt
samt breddad med en farbaneplatta av armerad betong och räckena är ganska så
moderna. År 1888 skedde en omfattande reparation av bron, de större broarna hade
i äldre tid ofta en brofogde. August Johansson från Svenna i Kråkstorp omnämnes
år 1901som som brofogde vid Flässjums bro. I äldre tid betjänade bron främst
fotfolk och ridande från bl.a byn Hungerhult som numera heter Hunghult i Seglora
och gårdarna Grönbo i Bollebygd och Grönared i Hyssna vilka här hade sin ”utfart
mot den centrala Bollebygds by. Allt eftersom breddades den smala skogsvägen för
att ge plats för hästvagnar. Hyssnavägen, förbindelsen mellan Hyssna och
Grönkullen i Bollebygd, byggdes först 1934.
Norr om bron fanns en damm där stockar samlades upp och forslades vattenvägen
till en såg. Sågen, en ramsåg som drevs av sju bönder i Flässjum. Den sköttes av
ortsbon ”Månsa-Gustav” och Anders Öst som kom från nedre Norrland samt Gustav
Andersson i Rinna by. Öst var en driftig person som även drev biografer i
ordenshusen i Bollebygd och Hultafors. Nedanför bron fanns också en kvarn.
Oftast fanns det kvarnar vid dessa gamla stenbroar som oftast är borta nu för
tiden, de brukar stå och förfalla och till slut så ligger det bara en brädhög
kvar och det är synd tycker jag. |