Borås
järnvägsstation och årtalet är omkring 1935 och här blandas både ånglok och
motorvagnar. Det var innan tiden då banan blev elektrifierad. När man hade
bestämt sig för att minimera den kostsamma ångdriften så beslöt man sig för att
elektrifiera Göteborg-Borås och den togs i drift den 18 juni 1936. Det måste ha
bidragit en hel del att luften blev mycket renare när man gick över till
elektricitet men fortfarande var det fabrikerna som var de största bovarna när
det gällde utsläpp. Rakt fram i bild så ligger Borås Wäfveris ångcentral där man
eldade med koks i panncentralen och det gav nog en hel del utsläpp. Jag vet inge
hur många skorstenar det fanns i Borås men många var det.
Borås järnvägsstation i dag ser väl ungefär likadan ut som på bilden men det
finns tak över perrongerna i dag. Borås central som den heter i dag har bland
annat varit med i filminspelningar som t.ex. Ängagård, Tredje gången gillt när
prästen Henning (Reine Brynolfsson) (hämtar Fanny (Helena Bergström) och Alice
(Molly Nutley). Stationen har säkert varit med i flera filmer. I dag ser man
inte ångcentralen på Magasinsgatan utan bara en tom tomt. Undra när man ska
börja bygga på denna tomt den har stått tom sedan man rev den. Nu planerar man
en högfartsjärnväg mellan Göteborg och Borås som kommer att gå i upp till 250
km/tim och det är meningen att knyta samman Västsveriges största städer. Är
detta verkligen nödvändigt? Att allt ska gå så fort nu för tiden, jag tycker att
man borde upprusta de järnvägar som vi har i dag och sedan finns det annat som
man kan lägga pengarna på men det är ju min åsikt. Man vet i alla fall att Borås
Järnvägsstation får stå kvar på sin plats eftersom byggnaden är ett
byggnadsminne. |